تحلیل سینمای جهانتحلیل فیلمسواد رسانه ای

الاغ پادشاه و رکورد زنی

انیمیشن الاغ شاه یا همان the Donkey king محصول کشور پاکستان در سال ۲۰۲۰ می‌باشد که توانست رکورد فروش فیلم در این کشور را از آن خود کند، الاغ شاه از تمام فیلم‌های هالیوودی و بالیوودی که در سینمای پاکستان اکران شده‌اند نیز سبقت گرفته و بیشترین فروش را به خود اختصاص داد. این انیمیشن در ظاهر برای گروه مخاطب خردسالان تا نوجوانان ساخته شده اما در اصل محدوده سنی خاصی ندارد و بزرگسالان را نیز شامل می شود.

شخصیت اصلی این داستان که یک الاغ است، ابتدا باربر و لباس شور ساده‌ای بوده که پی‌در‌پی خرابکاری به بار می‌آورد، ولی اتفاقات داستان او را تبدیل به فرمانروای یک کشور می‌کند.

در این انیمیشن به خوبی به بحث برگزاری انتخابات و دست ها و سیاست های پشت پرده می پردازد که همین امر باعث می شود این کارتون برای بچه ها چیزی به جز وقت گذرانی نبوده و حتی مضر هم باشد.

پیام ظاهری داستان این است که هرکسی و در هر سطحی می تواند با تلاش و استمرار به خواسته ها و آرزوهای خود برسد، تا جایی که جزئی از حکام و مسئولین بشود. ولی در ادامه داستان با این موضوع مواجه می شویم که شما هر چه قدر توانمند و پرتلاش باشید و هر چه قدر هم لایق باشید باز نیازمند تایید شیر خواهید بود که نماد فردی است که فقط به خاطر وراثت شاه است و نه از روی لیاقت و تا شما را تایید نکند قطعا با مشکل روبرو خواهید بود و به جایی نخواهید رسید.

خیانت مفهوم اصلی ادامه داستان است؛ روباهی که مورد اعتماد شیر بوده، با مسئول سیرک تبانی کرده و حیوانات را برای سیرک او محبوس می‌کند. مفهوم خیانت در این حد و اندازه اصلا مناسب کودکان و نوجوانان نبوده و باعث بی اعتمادی نوجوانان به اطرافیان و خانواده می شود.

به صورت کلی این انیمیشن از نظر روانشناسی تاثیر نامناسبی در روحیه و ذهنیت کودکان و نوجوانان می گذارد و به نظر می رسد علت فروش بالای این انیمیشن پرداختن بی پروا به امور سیاسی و انتخاباتی می‌باشد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا